Reklamní sdělení
Mít své vlastní webové stránky nebylo nikdy jednodušší. S PageRide je můžete mít i Vy. Založte si je ještě dnes.
Poznejte výhody balíčku služeb Premium! Aktivujte si jej na 30 dnů ZDARMA. Návod jak na to, najdete zde.

PODNÍ ČÁST PÁTEŘE A NAROVNÁNÍ ZAD

 

Páteř je hlavní osou těla , je naše tělesná i duševní opora. Podpírá a chrání nás ve všech životních situacích. Bez ní bychom se zhroutili……

Bederní část páteře se skládá z pěti silných obratlů a k nim připojených plotének. Jsou tak silné nejenom proto, že nesou celou vahu páteře, ale také se musí vyrovnat s jednostrannými, dlouhodobými pozicemi (např. dlouhé sezení). Stejně tak mohou být i monotónní postoje nebo pohyby při sportu (např. tenis, golf…atd). K bederní části páteře jsou připojeny stabilizující břišní a zádové svaly.

Dlouhé, silné a povrchové břišní svaly ( břišní sval, šikmé břišní svaly a dlouhý zádový napínač) probíhají mezi hrudním košem a pánví a funkčně zajišují pohyb a regulaci rovnováhy páteře.

Vnitřní, krátké a hluboko uložené svaly jsou přímo připojené na jednotlivé obratle. Obklopují obratle jako spony, a tak chrání jednotlivé úseky páteře před příliš intenzivními střihovými silami. Pracují jako minikorzet a zabezpečují hlavně pevnost páteře. U lidí s bolestmi bederní páteře bylo zjištěno, že už nejsou schopny plnit svoji funkci. Poměrně rychle atrofují, tn. že se zmenšují a jejich síla nestačí, aby stabilizovaly bederní páteř.

Svaly  nohou a pánve, které ovlivnují  spodní část zad

Pánev je základem páteře, protože se zvedá z její sakrální báze. Poloha pánve je ovlivněna vzájemně napojenými svalovými řetěci nohou a kyčlí. Tak např. mohou zkrácené zadní stehenní svaly, jako i přetížené břišní svaly vyvolat bolesti.Stejně tak mohou být např. díky dlouhému sezení zkráceny svaly  na přední straně stehen. M. iliopsoas není viditelný,ale přímo ovlivuje vzpřímenou chůzi a polohu páteře. Je to přímé spojení mezi horními svaly trupu a dolními končetinami.

Společnou koakivací pánevních svalových skupin a bránice(tedy dechu) se cvičí stabilita spodní části zad.Oslabení je příčinou chybného držení těla  a svalové nerovnosti (např.hyperlordoza,plochá záda,nabytá skolioza). A ty zase vedou ke strukturálnímu opotřebování, jako je např. stlačení v oblasti malých obratlových kloubů, výhřez nebo vyklenutí plotýnek, klouzavý obratel, podráždění nervů, bolesti vazů páteře.

Architektura lidského těla by se dala srovnat se stavbou domu, tzn.,že zdola pokračuje nahoru. Proto mohou být potíže se zády vyvolané chybami ve struktuře chodidel, kolen nebo pánve. Přes svalové řetězce se nemoc projevuje a jiném místě,např. ve spodní části zad.

Při léčení jogou jde především o to, aby svaly v harmonické souhře zůstávaly pevné a ohebné, přičemž je důležité pravidelně dýchat. Také je důležité nefixovat dolní končetiny při posilování břišních svalů, protože tímto posilujeme často zkrácený bedrokyčlostehennísval (m.iliopsoas).

http://www.fitkondice.cz

iliopsoas1